Böjt 5. vasárnapjának éneke |
19Mivel tehát, testvéreim, bízhatunk abban, hogy bemehetünk a szentélybe Jézus Krisztus vére által, 20azon az új és élő úton, amelyet ő nyitott meg előttünk a kárpit, vagyis az ő teste által; 21és mivel nagy papunk van az Isten háza felett: 22járuljunk azért oda igaz szívvel és teljes hittel, mint akiknek a szíve megtisztult a gonosz lelkiismerettől, 23a testét pedig megmosták tiszta vízzel. A reménység hitvallásához szilárdan ragaszkodjunk, mert hű az, aki ígéretet tett. 24Ügyeljünk arra, hogy egymást szeretetre és jó cselekedetre buzdítsuk. 25Saját gyülekezetünket ne hagyjuk el, ahogyan egyesek szokták, hanem bátorítsuk egymást annál is inkább, mivel látjátok, hogy közeledik az a nap.
Amikor először éltem át, hogy nem engedtek be egy templomba, mert a nyári hőségben ujjatlan ruhában voltam, akkor bevallom mélységesen felháborodtam. Aztán természetesen megszoktam. Vagy kardigán, esetleg kendő, vagy kihagyom a városnézésből a templomokat.
Máskor meg azért maradtam kívül a templomon, mert későn érkeztem, és már tele volt. Nem fértem be. Biztonsági okokra, előírásra hivatkozva egyszerűen nem engedtek be az istentiszteletre. Akkor is fel voltam háborodva. Nem lehet bemenni a templomba?
Azok az emberek, akiket megszólított egykor a Zsidókhoz írt levél szerzője, azok jól ismerték a határokat és a kereteket. Tudták meddig mehetnek el a templomban, tudták, hogy a templomnak a legbelső része elérhetetlen számukra. Mindegy mikor érkeznek, mindegy milyen a ruhájuk, így is -úgy is zárva van előttük. A kárpittal leválasztott Szentek szentje ez a hely, ahol a szövetség ládáját is őrizték. Hitük szerint, ez Isten lakhelye, ahol különleges, megfoghatatlan módon van jelen. Ezért ide senki nem mehetett be, csak a főpap, s ő is csak évente egyszer, rövid időre, hogy bemutassa a nagy engesztelő áldozatot. Hiszen senki nem volt sem alkalmas, sem méltó ahhoz, hogy Isten jelenlétébe lépjen. A kárpit egyértelműen jelezte, nem lehet. Van ennek a helyzetnek egyfajta feszültsége, egyrészt Isten jelen van népe között - ez senkinek nem volt kérdés - másrészt nem lehetnek a közelében, nem élhetik át a mély közelséget vele.
Mi lenne velünk egy olyan világban, amelyben Isten jelen van, de mi nem lehetünk a közelében?
Amit most átélünk, az arról szól, hogy nem lehetünk a templomi istentisztelet közelében. Eddig magunk döntöttünk arról, hogy belépünk-e a templomba vagy sem. Magunk döntöttünk, kedvünk, időnk alapján arról, hogy mire szánjuk a vasárnap délelőttöt. Ahogy magunk döntöttünk arról is, hogy közösségben, vagy a magunk módján éljük meg a hitet. Ma viszont nem mi döntöttünk. Talán ezért fájóbb a hiánya is. Meg talán azért is, mert megszoktuk, hogyha baj van, akkor, ha akarunk, futhatunk a templomba. De ma, hiába szólnak a harangok, hiába futnánk félelmeinkkel, tanácstalanságunkkal, kétségbeesésünkkel a templomba, istentiszteleti közösségbe, nem lehet.
Ma böjt 5. vasárnapja, Judica vasárnapja van, amely a 43. zsoltár latin fordításának kezdő szavairól kapta a nevét: Judica me, Deus! - Ítélj meg, Istenem! De a zsoltár szövege így folytatódik: …ismerd meg ügyemet, és légy pártfogóm!
Mi lenne velünk egy olyan világban, amelyben Isten jelen van, de mi nem számolhatnánk az Ő pártfogásával? Mi lenne velünk egy olyan világban, ahol Istennek csak az ítéletével, de a párfogásával nem számolhatnánk? A zsidó levél írója arról tesz bizonyságot, hogy ettől nem kell félni. Ezért annak a közösségnek, amelyik azt élte át, hogy nincs út, azt mondja, hogy van. Annak a közösségnek, amelyik azt a leckét tanulta meg, hogy nem léphet Isten színe elé bűnei miatt, azoknak most azt mondja, hogy mégis lehet, mert van egy út.
S ezt mondja ma is mindazoknak, akik azt érzik, hogy nincs tovább, nem vezet út tovább. Hogy ajtók és falak veszik körül. Hogy elfogytak a lehetőségek, és nem maradt más, mint a tehetetlenség, kétségbeesés és a beletörődés.
A Zsidókhoz írott levél szerzője, az Újszövetségnek ez az ismeretlen igehirdetője ezt írja: Bízhatunk abban, hogy bemehetünk a szentélybe, Jézus Krisztus vére által, azon az új és élő úton, amit ő nyitott meg előttünk.
Ez a bizalom szó, amit az eredeti szöveg használ, nem az élethez, helyzethez való optimista hozzáállást, hanem a teljes bizalmat és bizonyosságot fejezi ki. Vannak utak, amik elfogynak, vannak ajtók, amik bezárulnak, de ez az új és élő út ez megmarad. Ezzel lehet számolni, ezzel lehet tervezni még a legkilátástalanabb helyzetben is. Sőt, amikor már egyáltalán nem számolunk vele, akkor is ott van. Ahogy olvassuk szintén ebben az újszövetségi iratban: Jézus Krisztus tegnap, ma és mindörökké ugyanaz. (Zsid 13,8)
Ehhez a bizonyossághoz kapcsolódik a levél írójának útmutatása, ami hiszem, ma különösen aktuális: A reménység hitvallásához szilárdan ragaszkodjunk, mert hű az, aki ígéretet tett.
Nem emberi ígéretekre alapozzuk reménységünket. A mi reménységünk forrása az irgalmas Isten, az értünk meghalt és feltámadt Jézus Krisztus.
Ez a reménység íratta meg Dietrich Bonhoefferrel a gyönyörű éneket:
„Áldó hatalmak oltalmába rejtve
Csak várjuk békén mindazt, ami jő.
Mert Isten őriz híven reggel, este,
Ő hű lesz, bármit hozzon a jövő.” (EÉ 355.)
Az ószövetségi ember nem léphetett Isten jelenlétébe. Az újszövetség népeként azonban ott tudhatjuk magunkat. Nem magunk miatt. Hanem azért, mert Ő maga jött közel hozzánk. Ő lépett be a mi életünkbe. Ahogy olvassuk: megtisztított, megmosott az ő vére által, hogy úttá legyen számunkra. Rajta keresztül találunk utat egymáshoz is. Bár a személyes találkozásaink lecsökkentek, de mégis bíztathatjuk, buzdíthatjuk, erősíthetjük egymást, hogy olyan főpapunk van, aki által szabad utunk van irgalmas Atyánkhoz. Ámen.
Imádkozzunk! Istenünk, Jézus útja a te utad felénk, mely ennek a világnak az igazságtalanságain és szenvedésein át vezetett hozzánk. Segíts meg bennünket, hogy rátaláljunk erre az útra! Erősíts bennünket, hogy járhassunk is rajta a Szentlélek erejével. Ámen.